Interview med Mika Häkkinen

Interview med Mika Häkkinen

Dagen i dag har uden sammenligning budt på den største oplevelse i min mere eller mindre (nok nærmere mindre end mere) professionelle karriere som blogger og Formel 1 skribent. Hvem havde troet, at mit livs første interview skulle være med the Flying Finn – Mika Häkkinen? Det havde jeg i hvert fald ikke! Jeg havde heller ikke troet, at førnævnte finne skulle køre rundt med mig på Sjællandsringen i en Mercedes SLS. Alt i alt, så har dagen i dag været intet mindre end fabulous!

Her er mit og BMF1’s interview med den dobbelte Formel 1 verdensmester:

Mika: Har I (Michael fra BMF1 og undertegnede red.) været til nogle grand prix’er før?
Lea: Ja. Jeg har kun været til to, men Michael har været til mange.
Michael: Jeg har været til mange. To af dem var grand prixer, hvor du kørte.

Her finder Michael to gamle programmer frem og får the Flying Finn til at signere dem, alt imens at jeg stiller ham det næste spørgsmål:

Lea: Jeg kan ikke helt huske, hvornår det var, men du har engang sagt, at Formel 1 er et ”mind game”. Hvad mener du med det?
Mika: “Mind game”, ja… Vent et øjeblik… En mand kan ikke gøre to ting på en gang… ”Mind game” ja, det er længe siden at jeg har sagt det. I Formel 1 handler det ikke kun om, hvor god form du er i, eller hvor stort et talent du har. Det er lidt et ”mind game”, fordi du oplever et meget stort pres hele tiden, både fra holdet, fra medierne og fra offentligheden. Derudover er man også meget kritisk overfor sig selv. Så det er et ”mind game”. Man skal virkelig lære at fokusere på de rigtige tidspunkter, og du skal hele tiden lære dig selv bedre at kende.
Lea: Så det er ikke kun på banen, det er også uden for banen?
Mika: Lige præcis, men det er nu meget spændende.

Lea: De fleste Formel 1 kørerne har optrådt i forskellige reklamer og andre sponsorrelaterede aktiviteter. For eksempel har både Vettel og Räikkönen optrådt i reklamer for shampoo. Hvad er det mærkeligste en sponsor har bedt dig om at gøre?
Mika: Hmm, godt spørgsmål, det har jeg aldrig tænkt over før. Jeg blev engang bedt om at smide trøjen. Jeg lavede noget markedsføring på Mallorca engang, hvor vi skulle spille volleyball, og der blev jeg bedt om at tage min trøje af.
Johnnie Walker talsmand: Men du havde vel været i træningscenteret den dag.
Mika: Ja lige præcis. Jeg havde min six pack, hehe.
Johnnie Walker talsmand: for et par år siden lavede vi (Johnny Walker og Mika Häkkinen red.) en Johnny Walker ”drink responsibly” tour i Sydamerika. Vi var vist i 7-8 forskellige lande lige efter hinanden. Det var nogle hårde dage for Mika, men det var også en ret usædvanlig tur. Vi besøgte jo 8 forskellige lande på 8 dage.
Mika: Ja, det var ret mærkeligt, det Johnnie Walker bad mig om at gøre. Jeg kørte blandt andet på den gade i Rio de Janeiro, hvor de holder karneval. Det var ret besynderligt at køre op og ned ad den gade. Det var en speciel oplevelse.
Lea: Men du kørte vel ikke på samme tid, som karnevallet?
Mika: Hahaha, nej heldigvis ikke på samme tid. Så var der nok sket et uheld.

Lea: Hvad er den absolut fedeste bil du nogensinde har kørt?
Mika: Det er ikke nødvendigvis en Formel 1 bil. Jeg har kørt mange biler i mit liv. Mange forskellige sportsvogne. Men når man, som mig, har kørt Formel 1, så vil en gadebil altid virke langsom. Man har været nødt til at indgå nogle kompromisser pga. lovgivningen omkring sikkerhed, så bilerne performer aldrig på maksimum niveau. Men et meget spændende øjeblik var da jeg kørte en McLaren gadebil i 1994 i Italien. Vi testede tophastigheden, og jeg kørte 380 km/t – i en gadebil vel at mærke, så det var en sjov oplevelse. En anden fed bil jeg har kørt var Fangios gamle Mercedes. Det var en rigtig racerbil, så det var også en speciel oplevelse. Man skulle sidde med helt spredte ben, for der var en stor mekanisk del nede i bilen ved benene, så det var en ret interessant oplevelse.

Lea: Efter at vi har fået hjælpemidler såsom DRS og KERS, synes du så at overhalinger er blevet for kunstige i forhold til den gang du kørte?
Mika: Jeg synes at det er fint. Det giver mulighed for flere overhalinger, og jeg mener, at overhalinger bl.a. er det, der skaber et show i Formel 1. Men ja, der var en stor diskussion omkring det sidste år, tror jeg vidst at det var. Men jeg kan heller ikke lade være med at spørge: bliver publikum nogensinde tilfredse? Før var der for få overhalinger og nu er der for mange. Så hvor er balancen? Efter min mening, så tror jeg det vil være sjovt at køre i dag, når man kan opnå den ekstra hastighed. For man kommer helt ud til grænsen, når man kører med de hastigheder, og det er ret fascinerende efter min mening.

Lea: Mht. den nye sæson: hvilket hold tror du er det mest konkurrencedygtige?
Mika: De har jo kun kørt en test, og ud fra den kan det være ret svært at sige, hvem der ligger i den bedste position. Men Adrian Newey er en dygtig designer, så jeg tror, at han endnu en gang vil producere en fantastisk bil. McLaren vil være stærke, og Lotus viste gode resultater, men som sagt er det kun en test. Når man kører med meget brændstof, vil man være langsommere. Hvilken dæktyper bruger man, hvornår blev tiden sat? Der er mange ting, som har indflydelse på tiderne, og derfor kan det være svært at læse noget ud fra testene. Så som svar på dit spørgsmål, så ved jeg det ikke.
Lea: Vi ved det heller ikke.

Lea: Men tror du at Hamilton kan føre Mercedes til sejr i år?
Mika: Først og fremmest er Mercedes et stort hold. Når de gør noget, så går de virkelig efter kvalitet og succes. Mercedes er ikke i Formel 1 for at kæmpe om anden eller tredje pladser. De kører for at vinde. De har haft et par vanskelige år, og efter min mening er de nødt til at få succes, men kommer det i år? Da testen startede i Jerez gik det ikke så godt for dem. Nicos bil brød i brand, men det er okay at det sker under en test, så længe at det ikke sker til en løbsweekend. Det var en stor øjenåbner for holdet efter min mening, og jeg er sikker på, at de kan nå at få fikset problemerne. Lewis er en god kører, og Nico har udviklet sig enormt meget i løbet af de seneste år, så jeg tror at de er et godt par. Jeg tror på, at de nok skal opnå gode resultater.

Michael: Jeg er lidt “oldfashion” i forhold til Formel 1. Jeg kan godt lide de gode gamle dage. Du er også fra en tid, før Hermann Tilke overtog designarbejdet med de mange baner og modificerede dem. Var racing mere ”rent” dengang? Du er jo bl.a. en af de kørere, som har kørt på den gamle Hockenheim bane.
Mika: arh ja, den gamle Hockenheim. Den var virkelig fantastisk, og det var faktisk en ret svær bane. Langsiden var enormt lang. Man når det højeste gear og den maksimale hastighed – ca. 340-350 km/t – og så sidder man bare der, med speederen helt i bund, og man ved at man kører på grænsen. Bilen lyder som om at den er ved at eksplodere, og man kan bare se, hvor enormt lang langsiden er. Det for virkelig en til at tænke. Man arbejder hele tiden med sig selv, så man kan blive en mere fokuseret kører. For når man kører med de hastigheder, og man når til det punkt, hvor man skal bremse ned, så skal man virkelig sørge for at bremse på det helt rigtige tidspunkt. Det er meget udfordrende, og man skal hele tiden holde fokus, så jeg synes at Hockenheim var en meget vanskelig bane. Den var ikke let. Folk tror at det bare var en lang, lige vej og man bare skulle holde sin fod nede, men det er ikke sandt. For når man kører med meget høje hastigheder så længe, så mister man sin fornemmelse for hastighed. Ens hjerne begynder at fortælle en, at det her egentlig ikke er så hurtigt endda, selv om man kører med 350 km/t. Man vender sig til det.

Michael: Hvilken bane er din favorit bane? Du har jo kørt på mange forskellige baner.
Mika: Jeg synes helt sikker at Brands Hatch i England er en fantastisk bane.
Michael: Men den har du ikke kørt på i en Formel 1 bil.
Mika: Nej ikke i en Formel 1 bil, og heldigvis for det. Det er den vidst for farlig til. Men Brands Hatch er god. Monaco er også en fabelagtig bane. Når man har en god bil er det rigtig sjovt at køre i Monaco, for man kan komme rigtig tæt på barriererne. Men i en dårlig bil kan man godt blive ret nervøs for hvert enkelt sving.

Michael: Du gav os hver af to højhastighedsomgange ude på banen lige før, og du viste os, hvor svært det er at køre på en glat bane. Man kunne også se, at du var betydeligt hurtigere, efter at du havde kørt nogle omgange på banen. Hvilke råd kan du give, når man kører under den slags forhold?
Mika: Sikkerhed kommer først. Det giver ikke mening at forsøge at sætte banerekord under den slags vejrforhold. Så hold altid øje med, hvor hurtigt du kører. Du bliver nødt til at have føling med din kørsel. Man skal ikke forsøge at nå ud over sine egne evner i en bil. Desuden er vejene jo heller ikke racerbaner. Så respekter fartgrænserne og hold afstand til de andre biler. Og lad være med køre, hvis du er påvirket af alkohol. Don’t drink and drive!

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>